江戸時代の器
この時代でこのモダンな乾山の
器に感動~
歴史は、面白い。
北大路魯山人も影響を受けた
京焼の名工 尾形剣山
どの時代も、アイデア、発想、
チャレンジ精神
が、大事だと再確認☆
尾形 乾山(おがた けんざん、 寛文3年(1663年) - 寛保3年6月2日(1743年7月22日)は、江戸時代の陶工、絵師。
2015年5月から7月に東京のサントリー美術館で行われた。
京都、大阪辺りで、展示ないかな?
和食は「目で食べる」と言うけれど、料理が盛られる前に器を見ているだけで胸がいっぱいになりそうなのが、尾形乾山の「色絵石垣文皿」である。江戸時代中期、17世紀の作なのに思いっきりの抽象模様。20世紀の初めに抽象絵画を創始したカンディンスキーなんかがこの器を見たら、前衛芸術ぶりにさぞかしびっくりしたことだろう。
色の配置から、集積した一つ一つの形のランダムさ加減までが心憎い。ほかにも、絵の具をしたたらせる手法などを使って斬新な抽象画を描いた20世紀米国の画家、ジャクソン・ポロック顔負けのなぐり書きのような絵を描いた器もある。
東京・六本木のサントリー美術館で開催中の「着想のマエストロ乾山見参!」展には、これらの皿をはじめとする尾形乾山の多くの作品、本阿弥光悦や野々村仁清ら乾山が登場する素地となった作品、そして乾山の創造性を継承した作家のものまで、たくさんの陶磁器や絵画が出品されている。
例えば「柿」感が実に巧みに表現されている本阿弥光悦の「赤楽茶碗 銘 熟柿」。しげしげと眺めると、「ああ、こうした自由で面白い発想を花開かせた空気が、乾山を創造の海に泳がせたのだな」と納得する。
乾山の器を見ていると、描かれている絵が存在感を示す作品がとにかく多い。この展覧会では、「絵画でうつわを飾るのではなく、絵画をそのままうつわとする」とカタログや解説パネルで表現している。「ああ、きれいな器だね」ではなく、「なんてクールな絵なんだろう!」という感想が出てくる。
描かれているのは、中国風の山水画であったり、桜の咲く華やかな大和絵風の風景であったり。器自体が花びらのような形をしているものもある。この多彩さから分かるのは、乾山が一つの作風にこだわらない、極めて実験精神に富んだ作家だったということだろう。
例えば中国風の山水画を描く時に使っている銹絵という技法が、実に渋い味わいを出している。この技法と描画内容のぴったりした感覚は、チャレンジ精神のたまものなのだろう。
「あのぐるぐるがここにある!」
この展覧会は、そんな体験もさせてくれた。「ぐるぐる」というのは、尾形光琳が「紅白梅図屏風」(MOA美術館蔵)の川の部分などに描いている水流の文様だ。水を描くリアリズムよりも、パターン化することでリズムや美しさを追求する装飾的な意図が勝っている。乾山は光琳の弟。もちろん協力関係にあったと推察される。一方で、花模様の器の蓋を開けたら水流模様が渦巻いていたりと、とにかく使い方が見事である。
そんなわけで、この展覧会、絵を見に行くつもりで出かけても楽しめるかもしれません。もちろん、こんな器で食事ができれば最高であろうことも、想像がつきますが。
The capacity of the Edo Period In this time, this modern Kenzan's I'm impressed with a container-. The history is fascinating. Rosanjin Kitaoji underwent influence, too. Master craftsman of Kyoto ceramic ware Ogata Tsurugi-san I think of an idea every time. Challenge spirit But I reconfirm that it's important☆. ZAN where Ogata Kanzan (can't burn O and 1663 (1663)- 1743 June 2 (July 22, 1743) is a potter in the Edo Period and a painter. It was performed by Suntory Museum of Art in Tokyo in July from May, 2015. Isn't there exhibition around Kyoto and Osaka? Japanese food says "I eat by an eye.", but before a dish is heaped up, that a chest seems to be fully is just seeing a container, and is Ogata Kanzan's picture stone wall sentence dish". The abstraction design which is to the fullest though they're middle term and the 17th century work in the Edo Period. If Kandinsky who has fathered an abstraction painting at the beginning of the 20th century sees this container, I'm surprised at avant-garde art way surely. It'll be with octopus. It's exquisite from arrangement with the color to randomness degree with the shape of each that I accumulated. There are also other painters of USA in the 20th century who drew a novel abstract painting using the method to make paint dripped and containers which drew the picture like Jackson POROKKU astonishment's scrawling. A lot of chinaware and painting are exhibited in the "Maestro Kenzan service of idea!" exhibition which is being held by Suntory Museum of Art in Tokyo and Roppongi to many Ogata Kanzan's works such as these dishes, the work which became the foundation on which Honami Koetsu and Nonomura Ninsei Kenzan appear and something of the author who succeeded to Kenzan's creativity. For example, a "persimmon" sense. Honami Koetsu's "red Raku pottery bowl signature ripe persimmon" expressed very skillfully. That it's fixed, when I look, I'm convinced "The air which made fascinating idea flourish by such freedom made Kenzan get along well in yes in a sea of creation." When Kenzan's container is being seen, anyway there are a lot of works by which a drawn picture indicates an existence sense. By this exhibition, "Not to display a container by a painting, but the painting is made a container just as it is.", it's being expressed by a catalog and an explanation panel. "Yes is a beautiful container.", the impressions to which I say "Quite cool picture!" come out. The showy university it's a landscape of a Chinese wind to be drawn, and where a cherry tree blooms It's the landscape of the total picture wind, and. I also have one by which it itself has a shape like the petal for a container. It's said that Kenzan was the author very rich in experimental spirit who isn't particular about one style for understanding from this colorfulness. When drawing a landscape of a Chi



